Tuesday, August 31, 2010

Are you with me?

Look at the clock now. I have not yet go to bed since 30th’s 10am. It’s like 23 hours I’ve been awake. I can’t sleep. I think my sleeping pattern has run off tracks. What can I do about it? I didn’t take coffee. I think my parents would be angry if they know this. I can’t help it. Actually, there are a lot of things you can do if you don’t go to sleep =)

I feel bad lately. I’m so lazy to go to class. This is the last week. So, there’s no point of going, right? Do you feel the same? Hehe. What I ate for my iftar? I only ate 3 buns of chocolate bread. That is all. I don’t know. I don’t care. I’m in rush to go to Grammar’s class. Yes. It’s wet. I mean, due to the rain of cause.

Alhamdulillah I’ve finished all four presentations for Oral Comm. I’m deadly scare about all the carry marks. Gosh, I am restless. I will have two quizzes this Thursday. I should have throw punches on books now. Everybody’s going back home on the 3rd, but I’ll leave on the 7th. I’m a bit jealous.

Recently, I am addicted to Arabic’s songs. They’re nice. Lebanese women are so pretty. They got smoky eyes and beautiful body posture. They’re so lucky. Plus, they’re so lucky for being able to speak Arabics, the Quranic language.

I ate a very decent meal for sahur today. See, it is very simple; those are, potato bread, a mug of milo and nips. That’s what I ate for my sahur everyday, sometimes I took milk, not milo.

Syawal is just around the corner. I think I want to fast for six days in syawal, you know, “puasa enam”. I’ve never done it before. Insya Allah, I want to try it this year. Are you with me? =)

Majlis Penutupan Ihya' Ramadhan dan Khatam Quran

Orang jemput saya pergi Majlis Penutupan Ihya’ Ramadhan dan Khatam Al – Quran kat Mosque Hall tadi. Merdu dengar budak – budak dari Darul Quran baca quran, semua lelaki kot. Sejuk kan perut mak budak – budak tu? Bagus lah jadi anak macam tu. Pelapis untuk generasi masa depan. Kita kena ada para – para huffaz ni. Sebab apa? Nanti huffaz ni boleh selamatkan Quran daripada diseleweng dan ditokok tambah oleh pihak yang tak bertanggungjawab.

Sebenarnya tak ada apa – apa pun pasal majlis tadi. Macam biasalah, kawan tu berucap, kawan ni berucap, penyampaian hadiah, lepas tu, rasmilah penutupan Ihya’ Ramadhan dan Khattam Quran tu. Saya tertarik dengap ucapan dari Dekan kita, Prof Dato’ Syed Zahir Idid. Dia kata, bila kita dah masuk 10 hari terakhir Ramadhan ni, kita sepatutnya dah bertukar menjadi orang baru. Jadi orang baru ni dari apa yang saya faham ialah, kita berubah menjadi orang yang lebih baik dari sebelumnya.

Ramadhan kan bulan orang berlumba – lumba buat kebaikan? Jadi, ramai lah yang sudahpun seronok dan rasa kemanisan iman tu. Adalah sangat baik jika seseorang itu sudah mencapai ke tahap tinggi yang macam ni. Bukan semua orang dapat. Bukan semua orang nak.

Dalam majlis tadi tu nak tangkap gambar jugak la, tapi keadaan telefon yang bateri lemah dan kamera berkualiti rendah, tak jadi lah nak tangkap gambar banyak –banyak. Lagipun, segan la nak bangun tangkap gambar, semua orang baik, duduk je. Takkan saya nak menghalang pandangan pentas kot.
Yang ni sahajalah yang ada pun.

Budak - budak DQ ni lah. Semua lelaki.
Gambar dari Khadijah Sakhir, syukran

Gambar ni takut - takut nak tangkap =)

Sekian dulu.

Sunday, August 29, 2010

Suka sangat nak membeli

Sikit orang kat bazaar tadi. Beli koey tiaw kungfu ja untuk berbuka. Malas la nak makan nasi. Nanti perut sengkak sangat. Lepas pergi bazaar, pergi kiosk untuk beli air buka puasa. Masuk pintu kiosk tu dah janji dengan diri, “Jangan beli roti, kau dah ada roti”. Tapi, saya terbeli juga roti kaya tu. Kenapa macam ni? Tak pasal – pasal je. Kan banyak tu nak habiskan. Teruk betul Atirah ni.

Kenapa setiap kali Atirah lapar, nak pergi kiosk? Dah la beli banyak makanan ringan ja, makanan tak sihat tu la yang nak makan. Beli merapu, keropok ikan la, wafer yoss la, biskut munchy la, semua yang tak sihat lah! Sehari tu, boleh habis RM10, kadang – kadang lagi banyak dari RM10, cecah RM15 pun pernah. Dah beli makanan kat bazaar, Atirah beli lagi kat kiosk. Teruk sungguh. Jimat la sikit.

Saya beli, saya tak bazir. Saya makan semua yang saya beli tu. Tapi apa punca dia yang kita ni berbelanja banyak sangat ni? Kadang – kadang bila saya makan semua benda yang saya beli tadi tu, terfikir balik, “aku beli apa ja tadi, habis sat ja ni”. Pernah tak rasa macam tu? Betul ke lapar sangat sampai semua benda nak beli? Atirah memang banyak makan, itu betul. Tapi tak masuk akal la, tiap – tiap hari makan benda yang tak berkhasiat tu tanpa jemu. Saya sedar je sebenarnya. Tapi tak boleh nak berhenti. Tak pandai lawan.

Kan perempuan ni 9 nafsu 1 akal… Mungkin itu pun punca dia.

So, entri kali ni, jom kita bincang cara nak jimat duit, ataupun cara tak nak bagi terbelanja lebih. Semua ni, saya dah pernah cuba. Antaranya:

  1.  Kalau bawak duit besar, macam RM50 sekeping tu, pergi tukar duit tu dahulu. Lepas tu ambil RM10 saja.
  2.  Buat dua dompet. Satu, dompet duit banyak. Satu lagi, dompet duit sikit. Pergi bazaar atau kedai, bawak dompet yang duit sikit tu. Jangan beli sampai tak cukup nak bayar pula. Kena kawal la, kira dulu dalam otak, berapa ringgit semua.
  3.  Jangan beli barang yang dah ada. Kena ingat la sendiri. Beli bila perlu.
  4.  Suruh kawan kita tegur kita bila kita beli benda yang tak patut beli.
  5.  Bila tak ada duit, pergi ATM, jangan ambil banyak duit, dalam RM50 jadi lah. Biar berkali kita pergi ATM. Kita akan berjimat dengan semula jadi. Kan malas nak pergi ATM banyak kali.
  6.  Pastikan ada rasa malu dalam diri bila beli makanan banyak. Perempuan kan dia malu bila orang tahu dia makan banyak. Saya alami sendiri benda ni.
  7.  Bulan puasa ni, cukup je sekali makan waktu berbuka tu. Jangan beli dua makanan. Satu untuk berbuka, satu lagi untuk malam karang? Tak perlu!
  8.  Jangan makan kat luar. Makan kat kampus saja lah. Sini kan student price?
  9.  Bila beli makanan untuk buka puasa, tak payah la beli air berwarna yang tawar kat bazaar tu. Minum air mineral sudah. Tawar tapi terbaik!

Banyak ni saja la sebenarnya. Yang ni semua saya dah pernah cuba. Cuma tak sampai tiap- tiap hari la. Kadang – kadang cuba jimat macam ni. Ada hari, kita kena beli juga benda – benda tu. Bila perlu, kita beli. Apa yang paling utama, jangan membazir. Orang yang membazir tu, adik beradik syaitan. Bulan puasa tak da syaitan tapi nafsu ada. Semua orang tahu kan?

Cuba try test tengok step ni ok. Eh, dah cuba, try pula, dah try, test pula. Bahasa apa ni? Hahaha. Saja je santai – santai. Jangan marah =)

Saturday, August 28, 2010

Let's just finish this!

I want to finish all these really bad! I’m tired, lack of sleep, always running out of time and all that I can’t think of right now. I’m counting the days to go back. I got five quizzes in a row next week. Addicted to Justin Bieber’s, “I need somebody to love, I don’t need too much, just somebody to love”

I was thinking about my life after this. I am young, but I am not naïve. Sometimes I think too far. I can do kasyaf =) eheheh. The life there is tougher, harder, wider, miserable, controlled, limited, and all that. I’m not ready. My parents keep me asking about it. My relatives are happy for me. Thank you guys, I really love you and miss you guys badly. I’ll be back soon.

OK, next week I’ll present for the last presentation of Oral Comm. Yeah, can’t wait to finish all the assignment. I’m now in turbo mode. I’ll do it fast. I’ll sacrifice my energy and time. I’m serious. I’m so eager to finish all these! Stick-notes are everywhere to remind me. Including on my desktop. Allah, please give me the faith!

This post is just for fun, I mean, I just want to refresh my mind, make it awake before I start my work back. Tonight, no, this morning, I’ll go to laundry at 4. Got pile of unwashed clothes! When I go back for raya, I think, I want to leave my laptop, not going to bring it back here. Ala, Atirah don’t need laptop, Atirah must read those books and handouts, you got only one week left for the examination. So, focus!

Saturday, August 21, 2010

Bekerja di pagi sunyi

Pagi ni, saya sendirian ja dalam bilik study, lagu dari iTunes ja lah yang teman. Nak siapkan term paper ni, bukan la sebab kena hantar esok atau lusa kena hantar lagi 2 minggu, saja lah buat kerja siap- siap, kan senang nanti. Boleh balik cepat sikit. Dah tak ada hati dah nak duk sini. Semua orang tengah tidur. Semua orang! Tak ada siapa pun kat floor ni, sunyi saja.

Sebenarnya, sunyi ni best juga. Idea mencurah – curah ja bila nak karang term paper ni. Kadang – kadang tinggal kat asrama ni, banyak yang kita boleh belajar. Sahur ni saya seorang lagi, awal dari kawan – kawan yang lain. Kejap lagi nak terus solat subuh, lepas tu tengoklah apa nak buat, tengok keadaan. Kalau mengantuk saya tidur lah, tapi takut juga kalau susah bangun. Hmm, kena! Kena recharge badan. Sudah seharian tak tidur ni. Insomnia. Tak pa lah, kita tak tidur, kita buat kerja, ya dak? =)

Kebaikan siap kerja on time:
  1. Kualiti kerja tinggi – Sempat edit lagi, bagi lebih sempurna
  2. Markah format mesti penuh – Sempat edit format (margin, number, header, logo etc) dengan teliti
  3. Orang sekililing mesti kagum – sudah pasti, tapi bukanlah menjadi keutamaan
  4. Lecturer suka – paling penting!
  5. Boleh lepak lepas tu, tolong kawan- kawan yang lain ke
  6. Ringan otak – tak rasa beban
  7. Puas
  8. Boleh tidur, makan, mandi, beribadat, dan belajar dengan efektif =D

Keburukan tak siap kerja on time:

  1. Rush – nanti dapat idea kosong dan merapu
  2. Tekanan dari orang lain yang dah siap
  3. Carry marks sikit
  4. Lambat hantar – nanti lecturer strict dengan markah
  5. Last minute printing
  6. Ponteng kelas – tak tidur semalaman atau tengah siapkan kerja pada waktu kelas
  7. Hasil cap ayam
  8. Formatting hancur
  9. Tak cukup tidur, tak makan, tak mandi, solat cepat (tak kusyuk), subjek lain diabaikan

Nampak tak permainan dia?
Jadi, mari kita siapkan kerja- kerja dan assignment kita di waktu yang telah ditetapkan, tak rugi pun. Korban la sikit tenaga, nanti mesti tuhan tolong. Tuhan tak pernah kejam. Nak takut apa belajar sendirian tengah malam, kan belajar tu beribadah juga, syaitan takut la. Ni Ramadhan lagi. OK, senyumlah tanda setuju.

Friday, August 20, 2010

Tortured

Im so busy these few days, doing printing job, prepare for presentations, quizzes, outlining the term paper that have not move to 3rd paragraph yet, looking for the CCT assignment’s sources, and everything comes in seconds!

Now, I think I have insomnia. I didn't take coffee but I can't sleep.I can’t sleep in the night, but I feel dead sleepy in the broad day light. Is that insomnia? I don’t really know about it. I can’t let myself sleep in the day, if not I’ll skip lots of classes, I don’t want to get barred, not even the warning letter.

With sahur thing, sometimes I take sahur alone in the middle of the night in front of my laptop, most of the times, I had my sahur earlier than my roommates. Just a sachet of cereal, milk and a spoonful of jus tok guru for my sahur, sometimes I add bread. I don’t really take kurma this Ramadhan. I don’t know why.

Bus to go back for raya is a head-ache as well. I’ll be off to Kedah this 7th September, but my cuti start on the 3rd. Pity huh? I am stuck in here for 4 days and of cause I care about it! I have to come back here on the 18th, whereas my exam starts on 22nd. I want to stay home longer can’t I? Just 11 days..? That isn’t sufficient.

Can I dance now? I’m so stress. I want to lose some weight, but I have a lot of work to finish and the gym closed in the weekend, so no chance of going there. Busy is the word. Sometimes I even forgot to niat for next puasa. Atirah memang!

Everything I'm not

I want to start dancing

I want to start playing keyboard/guitar seriously

I want to start learning skate boarding

I want to be a book worm

I want to be a revolutionary person

I want to be a better muslimah

I want to start memorizing several major surah

I want to start memorizing ma’athurat

I want to start doing sunat prayers

I want to start being a good daughter

I want to start cooking

I want to start drawing

I want to start working out seriously

I want to start eating balance food

I want to start learning foreign languages

I want to do all these so bad, like right now! Atirah MUST change!

P/S: I want to be a mind-reader too, hahahahaha!

Thursday, August 19, 2010

Secebis doa...

Banyak pengalaman yang saya dapat selama saya menjalinkan hubungan persahabatan dengan manusia yang baik serta penyayang yang dicipta oleh Allah kat sini bagi mengisi kekosongan hati yang sunyi akibat kekurangan kasih sayang. Saya lama tak balik rumah. Kawan - kawan sajalah yang menwarnai hidup saya di UIA ni. Dah la duduk jauh nun di sana, dapat tempat mengaji yang hujung tanah pulak tu. Nasib perantau betul =)

Di sini, pertama kalinya saya merasai kemanisan berkawan. Macam mana rasa manis ni? Entahla, perasaan ini tiba – tiba muncul membuatkan saya sayang sangat kawan – kawan saya. Kalau boleh tak nak lukakan hati kawan – kawan, kalau boleh tak nak kawan – kawan saya sakit, kalau boleh tak nak kawan – kawan menangis, kalau boleh nak tolong selesaikan semua masalah yang kawan - kawan ada, kalau boleh nak rasa apa perit belajar yang kawan – kawan rasa, kalau boleh nak kuatkan semangat kawan- kawan yang makin luntur tu, kalau boleh nak je segala doa kawan – kawan termakbul dulu sebelum doa saya sendiri. Semua orang sangat istimewa. Masing – masing bersih je hati.

Bila sedar tentang benda ni, saya rasa mudah terharu, terutamanya bila kawan – kawan ada masalah. Saya nak sangat tolong bila kawan – kawan ada masalah. Bila kawan luah perasaan sedih je, saya turut rasa sedih, dia nangis, saya pun bergenang air mata. Serius, sangat terharu,perasaan ni muncul dengan tiba – tiba, rasa benda ni berharga sangat ,dan saya rasa macam saya ni baru belajar menghargai kawan ja.. Atirah memang teruk!

Tiap – tiap hari buka puasa dengan budak bilik. Ramai! Best! Kongsi – kongsi kuih, sembang – sembang, “kau makan banyak, aku makan sikit, aku diet, rosak diet aku, aku sengkak, aku lapar sangat, aku dahaga gila, aku lapar lagi” semua benda ah. Yang paling penting, kami tetap satu.

Ya Allah, jauhilah kami semua daripada bisikan – bisikan syaitan yang boleh memecah- belahkan persahabatan kami, jauhi lah kami dari hasad dengki, jauhilah kami dari malapetaka, gangguan syaitan, maksiat, sihir dan api neraka. Ya Allah, makbulkanlah doa kami semua. Sesungguhnya kami hanya memohon darimu Ya Allah, kaulah maha pemurah, maha penyayang, maha pengasihani, maha mendengar dan maha bijaksana. Amiin.

Monday, August 16, 2010

Would you like some coffee?

In the last seven weeks earlier, I drank about two mugs of coffee a day and I still doing it today. It is like a habit now. A bad habit. I did this to stay up for my study revision and sometimes I have quizzes and notes to update. When I was about to drink the coffee, I expressed my worry to my roommate and I complained about it. Before this, I heard a lot of side effects of drinking coffee. Yet nowadays, young people love to drink coffee a lot. Yes, they don’t realize it. Look around you, you’ll see one or two.

To begin with, coffee or Kahawa is a powder made by roasting and grinding seeds of a tree known as Coffee Arabica. It tastes like burnt cereal. Brazil is the world’s largest coffee producer, if you want to know. So that brings me to this topic. After I’ve done with some research, I think I could share something with you about the truth of the rumors regarding drinking coffee. But, I’m not going to be very scientific. I’m going to touch on things which you never thought about it. I know, you don’t like lengthy article =)

Guys!!! Coffee drinking badly affects the skin, it actually making it dark and rough. Dry skin is more prone for developing stretch marks because it has a dehydrating effect. Caffeine is a diuretic (causes the body to eliminate water through urinating) which may contribute to dehydration. Did you realize, after drinking a cup of coffee you tend to go to pee? That’s what I’m talking about.

I tell you what, caffeine affects the central nervous system, our brain. Caffeine is defined as a drug because it stimulates the central nervous system. At lower levels, caffeine can make people feel more alert and feel like they have more energy. Caffeine really enhance mental performance, it gives the temporary boost to brain cells. But the amount required to improve mental performance is not that high. Half cup of coffee will be sufficient! Not everyone’s central nervous system react the same to caffeine. Some people experience greater mental clarity and alertness after a cup of coffee. Others become nervous, anxious or depressed. Caffeine will keep most of us awake if taken at night, but can cause insomnia if you drink it late in the night because you train your brain to not to go to bed yet!

Do not get it all wrong. Coffee has a heavenly taste and one drink is not going to result in addiction or obesity. You can try to reduce the amount of coffee that we drink in a day. Substitute to green tea if you can, this is because it has less caffeine content. Do a few stretches, walk around a bit or jump up and jump down at a time, take some deep breaths, if in Malaysia, you have that “sabun tahan mengantuk”. Try it out. Well, it is important to remain conscious of moderation with all foods and drinks. You don’t have to get addict to green tea now. Are you with me? OK, that’s all. Till ideas cross in mind, I’ll write soon.

Saturday, August 14, 2010

Cerita buka puasa

Hari ini kami buka puasa dengan ‘nasi pungut’ je. Saya yang panggil nasi pungut, orang lain panggil nasi dengan lauk. Bagi saya, yang tu nasi pungut sebab kita pungut dia punya lauk dan campur dengan nasi. Idea sendiri ni. Ada kek tu RM1 makcik tu jual untuk satu potong. Kesian kawan – kawan saya, diorang terbeli =).

Waktu kami semua buka puasa, saya lah wakil baca doa berbuka. Hari ini, kami buka puasa senyap – senyap je. Tak tahu nak cakap apa, mungkin masing – masing ada banyak hal kot nak fikir. Yang nak mandi la, basuh baju la, nak pergi terawih la. Semua tengah rancang dalam otak, semua tengah susun waktu yang sesuai. Mungkin sebab tu kot kami diam ja.

Tapi tak la diam lama sangat, ada cakap jugak sikit – sikit. Cakap pasal kuih – kuih la, komen kuih tu mahal la, air ni pekat la, macam – macam. Tengah kunyah tu, tetiba bilik kitaorang cerah, macam flash camera tu, kejap ja dia lintas. Dah la lintas tanpa bunyi. Tetiba je. Sekali, berdentum guruh yang agak kuat. Rupa – rupanya, kilat. Kami semua terpaku, macam tak percaya. Gila cerah cahaya kilat tadi, seolah – olah ada atas kepala kami je. Takjub semua. Masing – masing persoal dengan hairan, lepas tu minta tutup tirai dan tingkap bagai.

Bila ada kilat ni, kat mana – mana pun, dia akan buat saya terdetik tentang “amaran”. Betul. Bagi saya, kilat tu amaran, ataupun peringatan. Jadi, bila kilat tadi lintas betul – betul depan tingkat bilik kami, saya terus terfikir macam, “Alamak, tuhan marah”, dan terbawa kepada rasa ingin tahu tentang “pukul berapa sekarang”. Lepas merasa takjub dengan cahaya kilat tadi tu, semua orang macam terpanggil untuk bangun dan habiskan makanan masing – masing. Semua pergi bersiap untuk solat maghrib. Kilat tadi tu macam peringatkan kami la, mungkin maksud dia “Dah pukul berapa ni? Makan lagi. Bangun solat sekarang”.

Natijahnya, kilat ni bukan la semata – mata kejadian alam. Ini pendapat saya lah. Kadang – kadang kilat tu bukti keagungan tuhan jugak. Bayangkan berapa nilai voltan yang ada dalam kilat, bayangkan kalau ada yang kena panahan kilat tadi. Ada satu berita dulu, panahan kilat ni kena kat lembu. Tapi lembu tu selamat dan hidup, cuma ada kesan garisan panahan macam hangit la kat badan lembu tu. Jadi, bila ada kilat, kita fikir apa kita tengah buat dan apa yang kita tak buat lagi. Mesti macam pelik sikit kan entri kali ni, haha Atirah memang!

How you see the world...

Another day begins with a very modest morning. The world spins making the semester almost coming to an end. Gosh, how I feel like going home!!! I can’t wait anymore; I don’t have heart every day I go to class ever since the fasting month started. I don’t know why. Please Allah, help me. Life in Nilai is quite dull, maybe it is my fault that I didn’t travel anywhere. I can’t tolerate with the technology in KL, and the people, my god, they’re ‘awesome’. Although the government had provided the ladies’ coach in the commuter, I still hate public transports. KL Sentral… Gosh, it’s so crowded. Inside the commuter, people are standing, sometimes they talked like they have not met for 10 years, some of them coughed and sneezed. Based on my own observation, I’d say this is the reason for crimes, harassment and diseases.

Perlis, road to Padang Besar.  This is what I call - peace.

After my first try on blogging, I’ve seen a lot of beautiful blogs with very attractive, meaningful and brilliant writings from other blogger from the younger to the older ones. I read everything that they wrote. Some of them studying in the overseas, some of them lived in Malaysia, some of them are mixed- blood, some pure Asians, some are healthy and some had suffered and are suffering from disease and disability. What a life! I spent almost four hours reading their blog. Awesome! They made me glued to their entries and how I wonder about their talents in writing. Beautiful people!

Actually I have a pile of works here, but I’m still not doing any. I have term paper, CCT assignment and portfolios. Why am I so lazy? Its 4am in here now, I can’t sleep. And I don’t feel sleepy at all. Now, I’m the only one who takes sahur early in the morning. Yes I am alone in this silent study room. I’ve outlined my term paper for one paragraph, planning to continue writing it. Then, I’ll type it in. Print out. Submit. It sounds easy. =)

When I met these few blogger who are studying in overseas (mostly), it makes me think about furthering studies abroad. Do I have the opportunity? I you ask me, I strongly believe that, everybody wants to go abroad. Who doesn’t? It would be a great experience. You can widen you knowledge, meet new people, learn about their culture, study their language,see creatures there and thank Allah for it. I wish I have that chance. I’ll fight for it. Speaking about overseas studies takes me to think about JPA. Hmm, I can’t think! *brain paralyzed*

I really want to go to United Kingdom. So people, if you are given the opportunity to study in the world out there, where would it be? Australia? Korea? Egypt? Come on, share with me.

Wednesday, August 11, 2010

Ramadhan Al Mubarak

Ya, kali ini entri saya dalam Bahasa Melayu. Saya dah putuskan, saya akan menggunakan dua bahasa untuk blog saya, ok. Santai ya?

“Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna


Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu
Masa yang pantas berlalu
Hingga tak terasa ku berada
Di bulan Ramadhan semula”

Ini petikan lirik lagu Harapan Ramadhan yang dinyanyikan oleh, Raihan dan Man Bai. Dah pun masuk bulan Ramadhan, cepatnya masa berlalu. Ni dah Ramadhan, bulan mulia ni, banyak yang kita kena berjaga- jaga. Hehehe kalau blog orang lain, termasuk ariffshah.com, diorang tak suka nak cerita banyak benda yang orang dah tahu. Tapi saya lain caranya. Kita sentuh sikit ok.

Dalam bulan penuh berkat ni, kita kena jaga banyak benda. Baru-baru ni saya ada pergi ceramah tentang menyambut Ramadhan. Ya, betul, penceramah tu pun cakap, Ramadhan je, mesti fikir tentang bisnes, penat, mungkin juga fikir tentang batasan dan cara kawal keinginan. Bila kita puasa ni, kita kawal apa kita lihat, kawal apa kita dengar dan kawal apa kita cakap. Alhamdulillah, saya berterawikh tadi buat malam Ramadhan pertama. Selain terawikh, kita boleh banyakkan baca Quran sikit selepas solat kalau boleh, ataupun pergi join mana- mana majlis ilmu. Insya Allah, pahala kita akan digandakan. Saya pun dalam process nak memperbaiki diri dalam Ramadhan kali ini. Orang yang berpuasa ni, doanya Tuhan makbul. Berdoa la banyak – banyak (jangan hanya bila Ramadhan je). Bila puasa, jangan lupa solat cukup lima waktu. Puasa tu sia-sia kalau tak solat. Penat kot kalau dapat lapar dan dahaga je.

Saya paling suka bila baca paper time Ramadhan, sebab adanya slot “Salam Perantauan” tu. Seronok tengok orang yang di perantauan, macam-macam nama kolej dan universiti. Menarik juga bila kita ambil tahu tentang pusat-pusat pengajian yang ada kat luar negara. Paling cemburu tengok Ariff Shah yang sekarang tengah belajar kat Moscow Aviation Institute. Dulu saya dapat tawaran UniKL Miat, tapi ibu bapa lebih suka saya buat pendidikan. Lagipun, saya perempuan katanya. Hati saya memang nak buat Aviation! Sampai sekarang masih fikir tentang nak ambil lesen kapal terbang. Ok, keluar tajuk ~

Dalam bulan Ramadhan, kalau kita tengok sejarah Islam, banyak perkara yang ajaib berlaku. Contohnya Perang Badar, Perang Ain Jalut, dan paling istimewa, surat cinta Allah, sang pencipta, Quran pun diturunkan dalam bulan Ramadhan. Tak lupa juga tentang Lailatul Qadar yang semua orang nantikan.

Ok, tahun ni, Ramadhan kali ni, saya buat pertama kalinya tak balik rumah. Dah rasa macam duk overseas dah ni. Saya memang nak balik puasa kat rumah tapi apa daya lah nak buat macam tu. UIA tak bagi cuti, ada pun weekend ja, orang yang duk dekat boleh la berulang. Agak sedih bila puasa kat sini, tak dapat la nak rasa bubur kanji mama buat, yang kami satu keluarga suka makan dengan sambal ikan bilis. Sahur kat sini sederhana je. Saya ada lagi tiga minggu dekat sini, lepas tu cuti semester. Untuk cuti raya, saya akan balik pada 5 September tu. Lepas raya, ada final exam. Saya target deanlist okay semester ni. Ok lah, dah macam lari banyak tajuk dah ni. So better stop here before I mumble a lot more. Selamat berpuasa, dan beribadah. Semoga Tuhan terima semua amal ibadah kita sepanjang Ramadhan ini.

Tuesday, August 10, 2010

Somebody stole my food

Isn’t it obvious? The title itself sounds so nasty. How could somebody do that? Well, you know, in the matter of fact, stealing is bad, it is sinful and of cause haram. Moreover if that person stole a food and then they eat it for life? Can you see it? To those who did this, can’t you see it? You eat something that is haram now. You are what you eat! Let’s go to the direct one, when you eat something that is haram, you actually make your body become a part of haram flesh. Imagine if it is half halal and half haram, what would it be like? Of cause it turns to the whole HARAM, hence the quote “kerana nila setitik, rosak sesusur belanga”. Then, how do you think Allah counts all the good deeds that you commit with that half haram body? Think twice weh (sarcastically).

I don’t get it why people doing this? I have heart; I’m okay if you stole my food because I have a lot of money to buy the other one (conditional). But imagine you’re in the state of great hunger, and you’re so eager to eat something that you had bought, and it suddenly lost in sight? Do not expect to say “Hey, Im okay with that. Poor that thief, maybe she needs to refill herself”, do you think I felt that? I don’t, dude. I feel so shocked, sympathy to that thief and I pray to Allah to make my heart sincere to put nawaitu to the food as sedekah.

To my own surprise, I don’t panic at all since this is the first time it happens to me. It just like my heart has expect this to happen, I take it as “tak ada rezeki”. But it is a lie if I claim that I don’t feel angry at all. I am human being. It is so hard to let somebody to this to you. It is so hard to make your heart sedekah it sincerely. It is so hard to let the thief go away. It is so hard to let it happen to you without knowing who the thief is. Until today, I’m questioning myself about “Am I sincere to niat it as sedekah?”. My mother advised me to do so, because she said I’ll gain reward (pahala) for that.

To this end, people should realize how old they are now. They really need to educate themselves with what is wrong and what is right. When you’ve reached 13 (at least) you should have managed to differentiate, you know. It is so simple. It is general knowledge. Things like stealing, cheating, backbiting are all generally and categorically bad. Takkan itu pun tak boleh fikir? The hands that steal later on speak up in the End of Day even though now people don’t know what you did. This is stated in the Quran, surah Fussilat, verse 20.

“At length, when they reach the Fire, their hearing, their sight, and their skins will bear witness against them, as to all their deeds.”

Therefore people, you are what you behave and the way you act, give picture to your brain’s quality.

And the blogging starts...


Assalamualaikum. Yes, I’ve created a blog. Thanks to blogspot.com and my own motives.

First of all, I am still considering which language I should use for my blogging whether it is Malay or English. I might use Malay because I’m not that full-of-vocabulary type of person, and I might also use English, because that is my Major, it would be a shame if I don’t do that. Besides, I could improve much of my skills from writing in English isn’t it? So, I have not come to the conclusion yet. It is quite hard to decide, it’s all about not to be biased. I don’t want to look like somebody who has forgot it own roots, or not even to look like somebody who tries to be sophisticated from writing the blog on. Yet I also want to have some improvement. See? Isn’t complicated to think?


Second of all, the “You Have No Faith” name. Do you think it’s familiar? Who loves watching Supernatural? Well, yes. There is significance from Supernatural and “You have no faith” quote. “You have no faith” is the sentence that uttered by Castiel, the Angel, in Supernatural season four, episode two to be precise. It actually sounds like this if I paraphrase it;


Dean: Who are you?
Castiel: I’m Castiel.
Dean: Yea I know, I mean what are you?
Castiel: (pause) I’m the Angel of the Lord.
Dean: What? You, some kind of angel?
Castiel: See? The problem with you Dean, you have no faith. (thunders raising, he shows his real figure, shadows forming)
Dean: (eyes wonder, looking at shadow of Cass’s wings filling the atmosphere)


Last but not least, I decided to write blog because of few reasons. I enjoy reading other’s blog and these few days something interesting happened rapidly and continuously. So why not if I documented these into a blog page? Yes I do need help from the expert who has been in the blogging world to help me decorating. If you’re new with my writings, please comment anything you like, I’ll take it as suggestions. I’ll be writing according to these three labels; informative, tazkirah and story of my life, and maybe beyond those. Ok. Till moon kisses the sky, till fingers meet keypads.