Saturday, August 14, 2010

Cerita buka puasa

Hari ini kami buka puasa dengan ‘nasi pungut’ je. Saya yang panggil nasi pungut, orang lain panggil nasi dengan lauk. Bagi saya, yang tu nasi pungut sebab kita pungut dia punya lauk dan campur dengan nasi. Idea sendiri ni. Ada kek tu RM1 makcik tu jual untuk satu potong. Kesian kawan – kawan saya, diorang terbeli =).

Waktu kami semua buka puasa, saya lah wakil baca doa berbuka. Hari ini, kami buka puasa senyap – senyap je. Tak tahu nak cakap apa, mungkin masing – masing ada banyak hal kot nak fikir. Yang nak mandi la, basuh baju la, nak pergi terawih la. Semua tengah rancang dalam otak, semua tengah susun waktu yang sesuai. Mungkin sebab tu kot kami diam ja.

Tapi tak la diam lama sangat, ada cakap jugak sikit – sikit. Cakap pasal kuih – kuih la, komen kuih tu mahal la, air ni pekat la, macam – macam. Tengah kunyah tu, tetiba bilik kitaorang cerah, macam flash camera tu, kejap ja dia lintas. Dah la lintas tanpa bunyi. Tetiba je. Sekali, berdentum guruh yang agak kuat. Rupa – rupanya, kilat. Kami semua terpaku, macam tak percaya. Gila cerah cahaya kilat tadi, seolah – olah ada atas kepala kami je. Takjub semua. Masing – masing persoal dengan hairan, lepas tu minta tutup tirai dan tingkap bagai.

Bila ada kilat ni, kat mana – mana pun, dia akan buat saya terdetik tentang “amaran”. Betul. Bagi saya, kilat tu amaran, ataupun peringatan. Jadi, bila kilat tadi lintas betul – betul depan tingkat bilik kami, saya terus terfikir macam, “Alamak, tuhan marah”, dan terbawa kepada rasa ingin tahu tentang “pukul berapa sekarang”. Lepas merasa takjub dengan cahaya kilat tadi tu, semua orang macam terpanggil untuk bangun dan habiskan makanan masing – masing. Semua pergi bersiap untuk solat maghrib. Kilat tadi tu macam peringatkan kami la, mungkin maksud dia “Dah pukul berapa ni? Makan lagi. Bangun solat sekarang”.

Natijahnya, kilat ni bukan la semata – mata kejadian alam. Ini pendapat saya lah. Kadang – kadang kilat tu bukti keagungan tuhan jugak. Bayangkan berapa nilai voltan yang ada dalam kilat, bayangkan kalau ada yang kena panahan kilat tadi. Ada satu berita dulu, panahan kilat ni kena kat lembu. Tapi lembu tu selamat dan hidup, cuma ada kesan garisan panahan macam hangit la kat badan lembu tu. Jadi, bila ada kilat, kita fikir apa kita tengah buat dan apa yang kita tak buat lagi. Mesti macam pelik sikit kan entri kali ni, haha Atirah memang!

2 comments:

  1. assalamualaikum....

    actualy...this is my fav story from u....
    when i read ur post...
    i just feel like...
    u bring me back.....

    aku rasa mcm dh ketinggalan...
    i dont know..
    but ur story bring me back to reality...
    bot only this..
    but almost all o9f ur story....

    so..keep it up gurl............

    ReplyDelete
  2. I bring u back? From where?
    Btw, I'm glad u enjoy reading this =)
    Thanks for the support..

    ReplyDelete