Sunday, August 29, 2010

Suka sangat nak membeli

Sikit orang kat bazaar tadi. Beli koey tiaw kungfu ja untuk berbuka. Malas la nak makan nasi. Nanti perut sengkak sangat. Lepas pergi bazaar, pergi kiosk untuk beli air buka puasa. Masuk pintu kiosk tu dah janji dengan diri, “Jangan beli roti, kau dah ada roti”. Tapi, saya terbeli juga roti kaya tu. Kenapa macam ni? Tak pasal – pasal je. Kan banyak tu nak habiskan. Teruk betul Atirah ni.

Kenapa setiap kali Atirah lapar, nak pergi kiosk? Dah la beli banyak makanan ringan ja, makanan tak sihat tu la yang nak makan. Beli merapu, keropok ikan la, wafer yoss la, biskut munchy la, semua yang tak sihat lah! Sehari tu, boleh habis RM10, kadang – kadang lagi banyak dari RM10, cecah RM15 pun pernah. Dah beli makanan kat bazaar, Atirah beli lagi kat kiosk. Teruk sungguh. Jimat la sikit.

Saya beli, saya tak bazir. Saya makan semua yang saya beli tu. Tapi apa punca dia yang kita ni berbelanja banyak sangat ni? Kadang – kadang bila saya makan semua benda yang saya beli tadi tu, terfikir balik, “aku beli apa ja tadi, habis sat ja ni”. Pernah tak rasa macam tu? Betul ke lapar sangat sampai semua benda nak beli? Atirah memang banyak makan, itu betul. Tapi tak masuk akal la, tiap – tiap hari makan benda yang tak berkhasiat tu tanpa jemu. Saya sedar je sebenarnya. Tapi tak boleh nak berhenti. Tak pandai lawan.

Kan perempuan ni 9 nafsu 1 akal… Mungkin itu pun punca dia.

So, entri kali ni, jom kita bincang cara nak jimat duit, ataupun cara tak nak bagi terbelanja lebih. Semua ni, saya dah pernah cuba. Antaranya:

  1.  Kalau bawak duit besar, macam RM50 sekeping tu, pergi tukar duit tu dahulu. Lepas tu ambil RM10 saja.
  2.  Buat dua dompet. Satu, dompet duit banyak. Satu lagi, dompet duit sikit. Pergi bazaar atau kedai, bawak dompet yang duit sikit tu. Jangan beli sampai tak cukup nak bayar pula. Kena kawal la, kira dulu dalam otak, berapa ringgit semua.
  3.  Jangan beli barang yang dah ada. Kena ingat la sendiri. Beli bila perlu.
  4.  Suruh kawan kita tegur kita bila kita beli benda yang tak patut beli.
  5.  Bila tak ada duit, pergi ATM, jangan ambil banyak duit, dalam RM50 jadi lah. Biar berkali kita pergi ATM. Kita akan berjimat dengan semula jadi. Kan malas nak pergi ATM banyak kali.
  6.  Pastikan ada rasa malu dalam diri bila beli makanan banyak. Perempuan kan dia malu bila orang tahu dia makan banyak. Saya alami sendiri benda ni.
  7.  Bulan puasa ni, cukup je sekali makan waktu berbuka tu. Jangan beli dua makanan. Satu untuk berbuka, satu lagi untuk malam karang? Tak perlu!
  8.  Jangan makan kat luar. Makan kat kampus saja lah. Sini kan student price?
  9.  Bila beli makanan untuk buka puasa, tak payah la beli air berwarna yang tawar kat bazaar tu. Minum air mineral sudah. Tawar tapi terbaik!

Banyak ni saja la sebenarnya. Yang ni semua saya dah pernah cuba. Cuma tak sampai tiap- tiap hari la. Kadang – kadang cuba jimat macam ni. Ada hari, kita kena beli juga benda – benda tu. Bila perlu, kita beli. Apa yang paling utama, jangan membazir. Orang yang membazir tu, adik beradik syaitan. Bulan puasa tak da syaitan tapi nafsu ada. Semua orang tahu kan?

Cuba try test tengok step ni ok. Eh, dah cuba, try pula, dah try, test pula. Bahasa apa ni? Hahaha. Saja je santai – santai. Jangan marah =)

No comments:

Post a Comment