Thursday, August 19, 2010

Secebis doa...

Banyak pengalaman yang saya dapat selama saya menjalinkan hubungan persahabatan dengan manusia yang baik serta penyayang yang dicipta oleh Allah kat sini bagi mengisi kekosongan hati yang sunyi akibat kekurangan kasih sayang. Saya lama tak balik rumah. Kawan - kawan sajalah yang menwarnai hidup saya di UIA ni. Dah la duduk jauh nun di sana, dapat tempat mengaji yang hujung tanah pulak tu. Nasib perantau betul =)

Di sini, pertama kalinya saya merasai kemanisan berkawan. Macam mana rasa manis ni? Entahla, perasaan ini tiba – tiba muncul membuatkan saya sayang sangat kawan – kawan saya. Kalau boleh tak nak lukakan hati kawan – kawan, kalau boleh tak nak kawan – kawan saya sakit, kalau boleh tak nak kawan – kawan menangis, kalau boleh nak tolong selesaikan semua masalah yang kawan - kawan ada, kalau boleh nak rasa apa perit belajar yang kawan – kawan rasa, kalau boleh nak kuatkan semangat kawan- kawan yang makin luntur tu, kalau boleh nak je segala doa kawan – kawan termakbul dulu sebelum doa saya sendiri. Semua orang sangat istimewa. Masing – masing bersih je hati.

Bila sedar tentang benda ni, saya rasa mudah terharu, terutamanya bila kawan – kawan ada masalah. Saya nak sangat tolong bila kawan – kawan ada masalah. Bila kawan luah perasaan sedih je, saya turut rasa sedih, dia nangis, saya pun bergenang air mata. Serius, sangat terharu,perasaan ni muncul dengan tiba – tiba, rasa benda ni berharga sangat ,dan saya rasa macam saya ni baru belajar menghargai kawan ja.. Atirah memang teruk!

Tiap – tiap hari buka puasa dengan budak bilik. Ramai! Best! Kongsi – kongsi kuih, sembang – sembang, “kau makan banyak, aku makan sikit, aku diet, rosak diet aku, aku sengkak, aku lapar sangat, aku dahaga gila, aku lapar lagi” semua benda ah. Yang paling penting, kami tetap satu.

Ya Allah, jauhilah kami semua daripada bisikan – bisikan syaitan yang boleh memecah- belahkan persahabatan kami, jauhi lah kami dari hasad dengki, jauhilah kami dari malapetaka, gangguan syaitan, maksiat, sihir dan api neraka. Ya Allah, makbulkanlah doa kami semua. Sesungguhnya kami hanya memohon darimu Ya Allah, kaulah maha pemurah, maha penyayang, maha pengasihani, maha mendengar dan maha bijaksana. Amiin.

No comments:

Post a Comment