Tuesday, August 31, 2010

Majlis Penutupan Ihya' Ramadhan dan Khatam Quran

Orang jemput saya pergi Majlis Penutupan Ihya’ Ramadhan dan Khatam Al – Quran kat Mosque Hall tadi. Merdu dengar budak – budak dari Darul Quran baca quran, semua lelaki kot. Sejuk kan perut mak budak – budak tu? Bagus lah jadi anak macam tu. Pelapis untuk generasi masa depan. Kita kena ada para – para huffaz ni. Sebab apa? Nanti huffaz ni boleh selamatkan Quran daripada diseleweng dan ditokok tambah oleh pihak yang tak bertanggungjawab.

Sebenarnya tak ada apa – apa pun pasal majlis tadi. Macam biasalah, kawan tu berucap, kawan ni berucap, penyampaian hadiah, lepas tu, rasmilah penutupan Ihya’ Ramadhan dan Khattam Quran tu. Saya tertarik dengap ucapan dari Dekan kita, Prof Dato’ Syed Zahir Idid. Dia kata, bila kita dah masuk 10 hari terakhir Ramadhan ni, kita sepatutnya dah bertukar menjadi orang baru. Jadi orang baru ni dari apa yang saya faham ialah, kita berubah menjadi orang yang lebih baik dari sebelumnya.

Ramadhan kan bulan orang berlumba – lumba buat kebaikan? Jadi, ramai lah yang sudahpun seronok dan rasa kemanisan iman tu. Adalah sangat baik jika seseorang itu sudah mencapai ke tahap tinggi yang macam ni. Bukan semua orang dapat. Bukan semua orang nak.

Dalam majlis tadi tu nak tangkap gambar jugak la, tapi keadaan telefon yang bateri lemah dan kamera berkualiti rendah, tak jadi lah nak tangkap gambar banyak –banyak. Lagipun, segan la nak bangun tangkap gambar, semua orang baik, duduk je. Takkan saya nak menghalang pandangan pentas kot.
Yang ni sahajalah yang ada pun.

Budak - budak DQ ni lah. Semua lelaki.
Gambar dari Khadijah Sakhir, syukran

Gambar ni takut - takut nak tangkap =)

Sekian dulu.

No comments:

Post a Comment