Thursday, December 23, 2010

Kenapa orang kita suka mencarut?

Hari tu jalan – jalan kat UIA tengok bazaar saya terdengar seorang budak perempuan yang berpakaian pelik mencarut sebab terlanggar satu benda. Mencarut dalam Bahasa Inggeris pula tu. Benda yang dia sebut tu teruk juga lah, banyak pulak tu. Dia sebut “sh**, f**k”. Dan lepas benda tu keluar, kawan dia pula puji, “hah, ambik kau, semua terkeluar”. Yelah, mungkin perempuan yang mencarut tu bangga lah sebab ada orang beri respon bila dia mencarut dan dia tahu orang dengar dia mencarut tadi. Dah la pakai pelik, memang nampaknya perempuan tu suka menjadi bahan perhatian orang.

Saya kali ini nak cerita penyebab orang kita suka mengeluarkan kata –kata kesat. Kenapa orang kita suka mencarut? Pada perhatian saya: -

Tiru orang Barat
Orang kita suka tonton cerita macam Fast and Furious, Tropic Thunder, Epic Movie, Superhero Movie apa semua tu, kan? Dalam ceritu macam kan banyak benda yang pelakon dia carut. Jadi kita ni ingat benda tu ‘trend’ la. Dan dari cerita macam nil ah kita belajar bahasa – bahasa carut tu. Orang kita kan suka mencarut dalam BI?

Nampak bergaya
Bagi sesetengah orang yang suka mengeluarkan kata - kata kesat dalam BI ni, diaorang anggap benda ni bergaya. Kenapa bergaya? Bergaya lah sebab mencarut pun guna Bahasa Inggeris kan. Diaorang pun ada juga rasa macam show off bila mencarut. Bagi diaorang, benda ni buat diaorang nampak educated, sebab diaorang tahu mencarut dalam Bahasa Inggeris.

Dah biasa
Kadang – kadang, orang kita mencarut sebab dah terbiasa. Dia sebut “WTF” tu sebagai satu ekspresi. Mungkin “WTF” tu macam “Apa kes?!” lah kot. Bagi saya ini tak lah berat sangat. Boleh dimaafkan. Kadang – kadang, dalam status FB pun dia tulis ja “WTF”, tapi dia tak betul – betul maksudkan begitu. Ia lebih baik jika kita tak menzahirkan benda tu. Dosa tu dosa lah jugak, tapi tak dosa besar macam kita keluarkannya dengan jelas. Saya tak sokong mana – mana, cuma bagi saya ini tak berat sangat.

Sebenarnya bila kita mencarut kita selalu tak sedar apa orang fikir tentang kita lepas tu kan. Dah sebut “sh** f**k d**k” tu orang akan nilai kita macam – macam. Selalunya benda – benda yang buruk lah. Orang kata kita bodoh, kita berlagak dan mungkin juga orang kata kita jahil mak bapak tak ajar. Maafkan saya jika benda ni kurang menyenangkan. Dulu saya pun suka mencarut. Masa tu saya ingat mencarut dalam BI ni stailo habis. Tapi sebenarnya, perkara tu buat kita nampak bodoh. Sumpah tak tipu! Orang pandang kita macam tu!

Tapi bagi kes “dah terbiasa guna carut tu sebagai satu ekspresi” lain sikit. Kadang – kadang orang tu dah terbiasa, nak buat macam mana. Dia tak ada niat nak show off atau nak tunjuk bergaya. Cuma dia dah terbiasa. Kadang – kadang, dia melatah pun sebut “WTF”, marah pun sebut, sedih pun sebut, terkejut pun dia sebut. Nak buat macam mana kan? Tapi kalau boleh kurangkan lah. Lebih baik sebut “Masha Allah” atau “Astagfirullah”.

Mesej saya untuk entri ini adalah, jangan amal mencarut dalam perbualan harian kita okey. Tak guna kita mencarut. Semua ni buat kita dapat dosa kering ja. Tak pasal – pasal dapat dosa. Memang nampak remeh tapi bila buat banyak kali kan dah bertimbun titik hitam dalam hati? Rugilah. Tak payah lah mencarut. Mencarut tu buat kita nampak macam tak bertamadun. Kita ada bahasa yang lagi indah kenapa nak guna bahasa yang buruk tu? Mak ayah kan tak ajar kita mencarut?

Okey. Sebelum saya akhiri entri ini, saya nak minta maaf kalau saya buat pembaca terguris. Saya hanya nak berkongsi rasa dan pendapat dengan harapan sedekah jariah saya ini diterima serta diamal. Insya ALLAH.

P/S: Saya rasa saya sangat skema x]

3 comments:

  1. betul tuh! saya pun kerap mencarut
    saya nak kurangkan mencarut la tahun ni sbg azam tahun baru 2011
    ekekeke tp kdg2 masih lagi TERmencarut
    benci la penyakit bodoh ni =,=

    ReplyDelete