Tuesday, November 2, 2010

Angan - anganku setinggi ISS

Saya ada jugak masa – masa tertentu saya berangan. Kali ini, saya berangan yang saya ni seorang pemandu kapal terbang peribadi yang masih muda tapi kaya raya. Jadi, lesen kapal terbang tu saya dapat selepas membayar RM500,000 untuk kelas latihan memandu dan kelas mengemudi kapal terbang. Okey. Saya ditugaskan untuk membawa sekumpulan doktor – doktor pergi ke Palestine untuk selamat dan merawat sesiapa yang cedera di sana. Hanya saya seorang saja yang ditugaskan untuk membawa tiltrotor ini tanpa co-pilot. Kapal terbang ini kecil saja, penumpang boleh enam hingga 40 orang saja setahu saya.
 Inilah Tiltrotor

 Setelah sampai di Palestine ni, saya mendarat dekat dengan hutan (entah la sana ada hutan ke tak), saya turunkan penumpang dan barang – barang. Tiltrotor ini tak perlukan landasan, jadi saya mendarat sesuka hati sahaja. Okey, doktor – doktor buat kerja masing – masing. Ramai juga mangsa letusan bom kat situ. Tiba – tiba kami diserang. Kedengaran bunyi bom meletup berkali – kali. Orang yang dari depan lari ke belakang mencari tempat berlindung. Semua huru – hara. Saya memberi arahan kepada doktor – doktor dan orang ramai supaya lekas naik ke dalam kapal terbang untuk lari selamat kat diri.

Arahan diterima, saya pun bersedia untuk berlepas. Keadaan sangat kelam – kabut. Penumpang menjadi ramai dalam kapal terbang. Saya tak izin diorang pakai tali pinggang keselamatan. Saya sedar saya sudah melanggar protokol kapal terbang. Tetapi kalau satu kerusi seorang saja yang duduk mesti yang lain tak muat nak masuk. Doktor semua dah naik. Pesakit pun ada yang dah naik. Saya sudah menukar mood kapal terbang kepada auto – pilot. Saya dengar perempuan tua minta tolong. Saya cari dan saya tolong ibu tua itu naik ke dalam kapal terbang. Dia meminta saya tarik anak dia naik.

Ibu Tua: Please, take my ibnatun along. Please, I beg you. Don’t leave her.
Saya: Alright, just stay here with them. I’ll bring your ibnatun.
Ibu Tua: Just don’t leave her. She’s still young.
Saya: Show me which your ibnatun is.
Ibu Tua: There!
Saya: Okay you stay inside. I'll go get her. (pergi depan passenger door) Hey ukhti, ummuki is inside. Come, grab my hand!
Ukhti/Ibnatun: (tries to reach my hand)

Kan kapal terbang dah set auto-pilot, jadi kapal terbang sudah sedikit terapung dalam empat kaki dari tanah. Empat kaki lebih kurang sama dengan dua kali ganda tinggi sofa kita kat rumah. Tiltrotor tak taxiing untuk take off. Tiltrotor ni ada kebolehan macam helikopter. Terbang tanpa taxiing atas landasan.

Saya: Jump! (dan saya dapat pegang ketat tangan dia)
Ukhti/ibnatun: Arghhh! (sakit ditarik Yahudi kat bawah)
Saya: Don’t let go! Hold on ukhti habibi..

Tinggi kapal terbang sekarang dah cecah enam kaki dari tanah.

Ukhti/ibnatun: Let go. I’ll be fine. Just ask ummi to allow me to syahid here. Please tell her not to cry for me. Just let go and fly away..
Saya: No..I can't ( suara serak dan mata berkaca)
Ukhti/ibnatun: Arghh.. (kesakitan) They will shoot your plane. Let my hand go ukhti, let go.. It hurts.
Saya: …

Okey, saya nak kongsi satu benda sebenarnya. Memang kita tak pernah alami benda ni. Bila saya berangan macam ni, saya terfikir. Saya nak lepas tangan dia tak sanggup. Apa saya nak jawab kat mak dia nanti. Saya tak boleh tengok budak muda mati dengan hati yang rela. Tapi lepaskan mungkin boleh. Saya akan hormati permintaan dia. Dia nak shahid. Dia masuk syurga, bukan? Mungkin bagi setengah orang, lepaskan tangan dia itu adalah satu tindakan yang tidak kemanusiaan.

Jadi, benda yang saya kata saya nak kongsi ni ialah, saya akan lepaskan tangan dia. Saya orang Islam, saya faham bila dia sangat mahu masuk syurga. Saya juga mahu. Dosa saya sangat banyak. Silap – silap, saya juga akan terjun meludah Yahudi semua kat bawah tu. Syahid ini suci. Susah nak syahid. Kadang – kadang kita nampak macam dia mati syahid, tapi bagi penilaian Tuhan belum tentu lagi.

Jadi inilah akibatnya bila cita – cita saya nak jadi juru terbang tak kesampaian. Berangan sudah memadai. Maaf bahasa di sini sangat rojak atas sebab saya tak dapat memelayukan sesetengah bahasa Inggeris di atas. Saya guna Inggeris untuk dialog kerana saya berangan pun dalam bahasa Inggeris jugak. Saya tak mahir Bahasa Arab. Saya hanya tahu yang asas saja. Semoga penderitaan saudara - saudara kita di Palestine berakhir.

2 comments:

  1. bgusnye cik wangi brangan mcm nie..:)
    smga Allah mrahmati kita semua..dan smga mati kita, mati syahid..aminn...

    ReplyDelete
  2. Jah..tirah seronok je berangan bwk kapal terbang mcm ni. Insya Allah..

    ReplyDelete