Monday, November 8, 2010

Tak mungkin muda saja

Pagi ni memang sejuk. Tengok kat luar berkabus. Semalam hujan lebat. Tapi air hujan tu kecil sangat. Sampai nampak macam kabus kot. Dan hasilnya, pagi ni sangat sejuk dan selesa. Saya pun macam malas – malas ja. Hari ni rasa – rasanya nak cerita pasal orang – orang tua. Macam pelik kan? Orang nak kekal muda lah. Mesti kawan -kawan ingat nak cakap pasal wan. Tak. Bukan pasal wan. Tapi pasal orang - orang tua lah.

Kita selalu bayangkan, orang tua ni selalunya ilmu agama dia bagus. Tapi yang ilmu dia tak berapa bagus pun wujud jugak di kalangan yang ada ni. Kita selalu tak sedar benda ni. Faham kan apa saya cuba nak cerita ni. Saya jumpa dua jenis golongan ini dalam hidup saya. Orang tua yang berilmu ni masih rasional la, bukan maksud kata dia gila ka apa. Tapi selalunya orang tua yang macam ni boleh dikira matang lagi dari orang tu yang ilmu tak berapa bagus.
Orang tua bagus dalam ilmu agama ni selalunya kalau lelaki lah, suka lepak kat masjid, jadi orang kuat kat masjid dan kadang – kadang jadi tok kadi. Yang perempuan, dia suka pergi ceramah, tolong orang masjid masak untuk jemaah ke dan mungkin juga jadi orang kuat antara jemaah perempuan. Pagi – pagi bangun awal tengok Tanyalah Ustaz, solat Jumaat tak tinggal, selalu dakwah cucu, cucu pulak selalu tanya diaorang tentang agama, sembahyang pun betul lagi, boleh jadi imam, boleh ajar cucu baca quran dan hokum tajwid dia. Selalunya masih boleh diharap, mungkin beri itik makan ke, tak lupa tambat lembu ke, beli makanan rumah ke, dan mungkin masih boleh bersenam ringan.

Kalau orang tua ilmu agama tak berapa bagus ni, tak kira lelaki atau perempuan, selalunya perangai dah macam budak – budak. Dia merap, dia mudah kecil hati, dia merajuk pun ada. Kadang – kadang cakap pun macam budak – budak. Maksud saya, cakap benda kosong, bergurau benda yang sangat bosan, kadang – kadang dia ingat cucu dia masih kecil jadi dia pun beli gula – gula setiap kali keluar. Ada jugak yang dah tak berapa rasional. Contohnya sembahyang di luar waktu, kata dah masuk, padahal kita tak dengar azan pun lagi. Atau selalu buat benda bukan – bukan macam pakai baju hujan di tengahari, pakai kain sarung terbalik, tanggal gigi palsu depan orang ramai, suka makanan sejuk – sejuk lembik- lembik, minum air luah balik dan minum balik la, macam – macam lagi.

Orang tua ilmu agama bagus ni kan saya cakap masih matang. Selalunya bab – bab bahagi harta pusaka bagi kat orang tua macam ni lah. Lagipun sifat menyibuk orang tua ni ada sikit dalam diri, tambah ilmu yang dia ada lagi lah boleh diharap bukan? Kalau orang tua ilmu agama kurang bagus ni, bab – bah harta ni dia dah tak boleh urus. Kadang – kadang dia lupa, tanah yang mana lah, rumah yang siapa lah, semua dia dah tak berapa ingat. Ada masa dia ingat, tapi bila kita tanya balik hari lain, dia cakap benda yang berlainan pula. Orang tua macam nilah selalu buat masalah miscommunication.

Dalam hidup saya memang dua golongan orang tua macam ini wujud. Sejujurnya, orang tua yang ilmu agama kurang bagus ni agak meloyakan, eh apa ni? Bukan. Orang tua macam ini agak memeningkan kepala, kadang – kadang nak tengking pun ada. Tapi saya TAK AKAN buat! Saya ada adab lah. Kan saya tak tua lagi? Masa saya akan tiba.

P/S: Internet connection pagi ni macam bodoh! Banjir kot.. lekeh gila Streamyx. Eventually, Broadband saves the day.

No comments:

Post a Comment