Friday, November 19, 2010

Sakit kala belajar

Selepas tengok keputusan final exam hari tu, saya rasa macam tak puas hati pun ada. Entah lah kenapa. Kadang – kadang bila saya belajar, saya akan tengok orang keliling saya belajar macam mana. Atirah jenis yang suka stay up untuk belajar. Jadi perangai ni sebenarnya, semua orang ada. Kebanyakkannya pelajar lah. Tapi bukan semua orang boleh stay up. Ada tu dia niat nak bangun belajar, tapi tak bangun – bangun. Kat asrama saya banyak tolong kejut kawan – kawan yang pesan suruh kejut bangun belajar.

Saya rasa hanya satu saja kenapa saya tak puas hati dengan keputusan saya. Yelah, kan dah jadi adat kita, bila dah tengok keputusan, kita mesti tanya – tanya kawan yang lain pasal benda tu. Jadi bila dah tahu pasal keputusan orang lebih baik dari kita, mesti lah ada rasa tak puas hati kan? Okey, saya nak cerita duka hati saya yang tak puas hati ni. Saya tahu saya belajar macam mana. Dan saya perhati kawan – kawan saya yang lain belajar macam mana. CAM saya baik saja. Final exam saya target tinggi. Tapi saya tak dapat capai target saya pun. CAM saya semua okey. Jadi tak salahkan kalau saya pasang target berdasarkan CAM. Saya rasa yakin dengan apa yang saya jawab dalam exam. Tapi entahlah, tak ada rezeki dalam tu.
 Lokasi: Library UIA Nilai

Keputusan saya tak lah teruk, mama bapak saya puji je. Saya lah yang bermasalah. Saya suka belajar sendiri bukan ramai - ramai. Dan saya bandingkan usaha saya dengan kawan – kawan saya. Sumpah saya cakap, saya rasa usaha saya paling baik. Maaf lah, bunyi pun macam tak sedap di baca aja. Tapi benda dah bukan rezeki saya, nak buat apa lagi. Saya rasa usaha saya tak sesuai dan tak patut dengan keputusan yang saya dapat. Kenapa Atirah ni tak bersyukur sangat? Susah benda ni. Saya kata saya bersyukur, tapi hati saya fikir dalam – dalam. Sampai saya ni ada perasaan prasangka kat Tuhan pulak. Saya tak boleh salahkan Tuhan. Saya tahu.

Sebab kenapa saya tak puas hati yang satu tu adalah, kawan lain lebih baik dari saya. Saya usaha juga macam kawan – kawan yang lain. Saya tahu belajar ni susah. Mana ada benda senang dalam dunia ni. Belajar ini pun satu ibadah, kita akan dapat pahala. Dan bila kita belajar bersama ni, tipu lah jika tak ada rasa bersaing langsung. Saya bersaing dengan kawan – kawan dalam belajar ni. Kawan – kawan pun buat benda yang sama. Saya tahu susah kita nak buat tak hairan saja bila tengok orang lain lebih bagus dari kita. Kita pun belajar, bukannya tidur, kenapa kita tak dapat benda yang sama? Kenapa kenapa kenapa?

Mungkin sebab saya target tinggi kot. Jadi bila tak capai target tu saya sakit sangat. Sakit tu seronok. Sakit tu buat saya rasa sangat marah dan mahu balas balik supaya lain kali benda tu tak akan berulang. Sakit tu buat saya merintih pada Tuhan. Saya tak mahu salahkan sesiapa. Ustazah dan mama saya cakap, jangan tinggal solat Subuh. Kalau tinggal atau lambat solat subuh, rezeki kita kurang. Solat Subuh ni bagi rezeki kita murah. Saya pegang itu. Saya akan buat lebih baik nanti.

Dan saya mengaku lah, cuti – cuti ni Subuh saya bangun lambat. Jarang bangun awal. Paling awal pernah saya bangun pun 6.15am saja. Saya pernah juga tertinggal Subuh, bila bangun baru qada’ balik. Atirah memang teruk. Jadi sebab itu rezeki saya lari. Saya tak mahu prasangka pada Allah. Allah tak menzalimi hambaNya, dia hanya mahu beri pengajaran saja. Tolonglah ya Tuhan ku, jangan biar aku berprasangka terhadap Mu lagi.

No comments:

Post a Comment