Wednesday, November 17, 2010

Kita kena ajar

Waktu dalam perjalanan nak pergi KL, petang tu kami satu keluarga singgah kat R&R. Kat mana tak ingat pulak. Dah pilih meja tengok orang sebelah makan mi kari. Tapi masa tu, otak saya tafsir benda tu mi rebus. Atirah ni memang teruk. Mi rebus dan mi kari pun lupa. Jadi saya pergilah pesan makanan kat kedai tu, pesan mi rebus RM3.50. Pekedai tu masukkan mi dan kuah dalam mangkuk, saya renung mi tu. Macam pelik saja ,bukan ni. Alah, salah pesan! Ini mi rebus, bukan mi kari. Dah la nampak tak sedap. Marah kat diri sendiri.

Dah siap mi, pekedai tu letak depan saya, saya hulur duit RM10.

Pekedai: Tak duit kecik ke?
Saya: Hah? Tak da rasanya.
Pekedai: Tak de ke? Dah beli air?
Saya: Belum…
Pekedai: Pergi beli air dulu, ada duit kecik datang sini balik ye.
Saya: dalam hati (pala bapak hang, banyak cantik muka tok nenek moyang hang!)

Tahu tak, saya macam kena pukau. Saya keluar barisan, undur – undur pergi ke meja, tanya mama pasal duit kecil. Dan saya berhenti sedar. Saya kata kat mama, “boleh dak tak mau beli mee tu”, mama jawab “ikut suka hang”. Saya pandang belakang, pergi semula ke kedai tadi dengan muka tak ada perasaan kata kat pekedai “you know what, I cancel it. I don’t have small change.” Ambil kau bahasa berlagak aku.


Saya di sini nak tegaskan kat kawan – kawan, jangan bagi muka kat pekedai/peniaga macam ni. Amboi suka hati dia kerja macam ni. Peniaga kena sedar, kau hidup sebab orang ramai melanggan kedai kau. Bayar barang kau. Jangan nak buat benda bagi kau saja senang. Kita kena ajar, bagi pengajaran. Kita bukan kejam. Tapi kalau kita tak buat macam ni, orang macam tu tak akan tahu yang dia buat tu salah. Pelanggan macam mana pun ada hak kat mana – mana saja. Boleh saja nak tegur peniaga pun. Peniaga kena faham.

Sebenarnya banyak juga saya jumpa peniaga macam ni. Selalunya peniaga kecil, jual tepi jalan, kat pasar, kat R&R. Peniaga kena lah peka, dah berniaga satu hari pun takkan lah tak ada duit kecil? Sungguh, saya memang tak percaya, takkan lah tak ada duit kecil langsung. Kalau nak tunggu duit syiling dari pelanggan memang kau tak reti berniagalah. Peniaga lah kena sediakan. Ada ke dia suruh saya beli air dulu? Memang kurang ajar.

Ada jugak stail meniaga letak harga tipu. Saya pergi pasaraya hari tu beli barang asrama (takkan saya nak bagitahu kot pasaraya mana). Tulis beli susu ini harga RM5.99. Sekali saya bayar naik kat komputer lain harga pulak. Alah, biar lah, mungkin saya salah tengok. Hari lain pergi beli deodorant. Saya memang tengok dia tulis besar benda tu harga RM4.99. Sekali pergi bayar, harga jadi RM6.88. Agak – agak la nak mahal pun. Mahal sampai RM2 siapa mahu beli. Saya dah bajet cukup – cukup. Memang lah saya marah. Saya bagitahu cashier tu “situ tulis ini RM5. Asal jadi RM7? Sudah, saya tak nak benda tu. Potong dalam resit sekarang.” Memang saya tak tunggu lama – lama. Padan muka. Memanglah benda ni bukan salah cashier tu. Tapi dia kena tahu dah kena kemaskini harga - harga barang dalam komputer dia supaya orang lain tak kena.

Saya bab – bab duit ke membeli ke memang saya demand habis. Saya bagi RM10, bukan RM50. Tak banyak pun. Tak ada 50sen? Susah sangat kenapa? Keluarga tahu perangai saya. Kawan - kawan tak berapa tahu. Kawan saya, Sya pernah nampak saya buat macam tu. Kita pelanggan memang boleh buat apa saja bila kita tak puas hati dengan khidmat, barang dan mungkin dengan bahasa peniaga tertentu. Alaa,tak berani ke? Nanti korang dapat kekuatan tu bila korang marah. Atirah tak takut pun bila buat benda – benda macam ni. Kita kan tak salah…

No comments:

Post a Comment