Thursday, October 7, 2010

Jom minum!

Duk kat rumah ni, senang sikit nak amal minum lapan gelas air sehari. Kalau kat hostel susah. Sebab tak ada gelas kot. Atirah tak pandai ukur guna benda lain. Ada gelas senang la. Memang susah kalau nak amal benda ni. Saya balik rumah ni baru cuba balik, dah duk asrama tak cukup lapan gelas. Memang awal – awal ni macam malas sikit, tapi paksa jugak. Bagus sebenarnya minum air lebih lapan gelas ni. Yang saya tahu, dia buat kulit cantik dan boleh turunkan berat badan.


Tapi sebenarnya, saya sendiri susah nak cukup lapan gelas air sehari. Kadang – kadang sampai tujuh gelas ja, ataupun kurang. Sejak balik haritu, tak ada lagi cecah minum lapan gelas air. Dulu pernah la straight ja lapan gelas air sehari. Kali ni susah la. Percayalah, Atirah cuba. Air putih tak sedap. Biasalah. Yang asyik sangat nak minum air teh, milo la, ada tu sampai beli air tin lagi.

Saya nak kongsi cara – cara nak minum cukup lapan gelas air sehari, kali ni. Memanglah, semua orang tahu, nanti ada yang kata pulak : lapan gelas la kan, lapas gelas air sehari, takkan tak reti kot. Benggong betul minah ni, itu pun nak cerita. Saya bukan nak cerita cara minum air. Saya nak cerita macam mana saya cukup minum lapan gelas air sehari.

  1. Mula – mula, bangun pagi – pagi tu, terus minum satu gelas air putih (mineral). Yang ni bagus, dia bagi kita senang buang. Tak da sembelit nanti. Ni mak Atirah cakap, dia cikgu sains (perlu ke?).
  2. Lepas tu, paksa diri minum lagi empat gelas air tu waktu siang. Pukul berapa suka hati la. Janji, belah siang tu dah cukup lima gelas air dah minum, termasuk yang mula – mula bangun pagi tadi. Lebih baik banyak buang air kecil waktu siang daripada waktu malam kan?
  3. Belah malam pulak, minum la bila – bila pun, janji minum tiga gelas air. Saya selalu minum air segelas dulu sebelum makan, lepas makan tu jangan minum dah. Kembung perut nanti. Tunggu lama sikit, baru boleh minum. Sebenarnya ikut suka lah, janji tiga gelas hanya belah malam tu. Jangan minum tiga gelas air sebelum tidur sudah. Tahu kenapa, esok pagi gerenti pipi tembam, orang panggil ‘puffy’. Nak ke? Tak percaya google faktor – faktor ‘puffy cheek’.

Senang ja kalau sehari tu dah boleh lekat lapan gelas air. Nanti hari – hari lain kita rasa macam kurang air dalam badan selagi tak cukup lapan gelas air tu. Ingat tak, hari tu saya cerita ‘dehydration’ ni boleh timbulkan ‘stretch marks’ kat badan? Haaaa… minum la air banyak – banyak. Tak cukup lapan gelas pun bagus dah. Minum jugak kan.

No comments:

Post a Comment