Monday, February 14, 2011

Makan dalam tandas?

Okey sebenarnya saja saja la google pasal tandas tengahari ni. Tengok- tengok ada gambar pinggan bentuk jamban kat restoran di Taipei. Dan, dan, kawan saya kata, kat Penang, Malaysia pun ada restoran tandas ni. Sumpah, sangat geli. Masak pun dalam bekas yang berbentuk jamban, pinggan pun, pemanis mulut pun bentuk macam najis. Apa motif restoran “Modern Toilet” ni? Nak bagi orang kenyang ke nak bagi orang muntah?

Kreativiti tu memang sangat unik. Tapi bagi saya tak patutlah buat orang singgah tempat makan tu macam singgah tandas? Kat rumah pun kalau boleh tempat makan atau meja makan kita jauhkan dari ruang nak pergi tandas kan? Tula. Pelik jugak setengah orang ni. Yang saya tahu, motif restoran ni hanyalah nak bagi “crappy experience” buat pengunjung. Tahu tak, orang yang makan kat restoran tu pun duduk atas mangkuk tandas duduk kot. Memang macam tandas. Cuma yang jadi cantiknya (?), penutup jamban tu ceria dengan gambar- gambar hiasan je lah. Benda ni memang sangat baru bagi saya, tak tahu lah kot ada yang dah tahu pasal ni. Atirah memang lambat.
Pencuci mulut yang...

Dan saya rasa restoran ni macam nak ajar kita bagi biasa dengan najis – najis kotoran tu semua je. Tahu tak ada Fear Factor kat Jepun suruh orang makan najis untuk menang 1juta yen tu? Mungkin inspirasi dari restoran nilah kot. Restoran ni macam nak ajar kepada kita, kata boleh makan dalam tandas. Kalau budak - budak tengok mesti dia orang faham benda lain. Dalam Islam mana boleh makan dalam tandas. Tandas tu kotor, dahla tu tempat jin dan syaitan lepak.

Sabda Nabi s.a.w.: "Tandas itu tempat yang sering didatangi jin. Oleh itu bila kamu masuk ke tandas, berdoalah dengan doa: Ya Allah, aku berlindiing kepada-Mu dari syaitan laki-laki mahupun syaitan perempuan."

Macam tak bertamadun je makan duduk atas tu

Haish, tak faham lah orang yang macam ni. Tak rasa kotor ke? Atirah baca juga blog orang – orang yang melawat restoran tu, kebanyakkannya kata “It makes me feel like shit”. Saya bukan nak mencarut kat sini, saya cuma nak cerita. Saya rasa, orang makan kat situ pun sekali tu saja, lepas tu dah tak pergi dah. Serik kot.

Bacaan lain tentang restoran ini: Klik sini
Nak tengok Fear Factor Jepun cabar makan najis

4 comments:

  1. tirahh! not taipei lah sayang. dekat queensbay, penang. anis dah p usha dah pon kedai tu. non halal.

    ReplyDelete
  2. oh yeke? Kat Malaysia pun ada? Woah, that means, itu salah satu cawangan restoran tu kat sini lah.. Siyes, kat Taipei pun ada..

    ReplyDelete
  3. wueekk .. tak selera den nk mkn ..

    ReplyDelete