Tuesday, June 7, 2011

Kenduri banyak

Musim cuti kali ni banyak gila dapat jemputan kenduri. Walimatul urus terutamanya. Empat haribulan haritu saja ada lapan kenduri kot. Serius, rosak diet saya. Orang buat kenduri hari – hari cuti ni mestilah sebab diaorang nak orang ada masa untuk penuhi jemputan tu.

Kenapa ada kenduri kahwin ni? Perlu ke sebenarnya? Walimatulurus ni sunat saja, dan tujuannya adalah untuk menghebahkan kepada orang ramai mengenai perkahwinan dan mengelakkan sangkaan buruk orang ramai sekiranya terjadi sesuatu. Selain itu, saudara mara kita dapatlah menyaksikan sendiri pernikahan pasangan tersebut dan mendoakan kebahagiaan rumahtangga pasangan pengantin.

"Apabila kamu dijemput untuk menghadiri majlis kenduri kahwin, hendaklah kamu menghadinya" (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Setahu saya, sebagai orang Islam, kita tak boleh tak pergi ke jemputan kahwin melainkan kita uzur dan ada sebab – sebab kukuh yang tak dapat dielakkan. Nanti bila masa kita, atau anak kita pulak yang buat kenduri, orang tak datang, apa kita rasa? Haaaa.

Tapi kan, kadang – kadang Atirah pun malas – malas nak pergi kenduri kahwin kawan – kawan mama dengan bapak. Atirah malas nak serika baju. Tapi saya pergi juga bila mama asyik ajak. Saya pun kena berubah juga ni, alasan malas serika baju tu bukan satu alasan yang kukuh. Atirah memang teruk.

Kenduri makngah haritu boleh dikatakan satu kejayaan yang besar, syukur Tuhan permudahkan semua urusan, adalah hujan kejap, tapi tak jadi masalah pun. Sejuk sikit. Kedah sekarang panas kot. Duk saja – saja kat rumah pun boleh berpeluh kadang – kadang tu.
Seronok jugak kan duduk atas ni =D

Masa makan – makan kat tempat kenduri tu, macam – macam lah dengar makbapak orang tu orang ni cerita sibuk nak daftar anak – anak sambung belajar cuti ni. Semua mengeluh. Anak satu per satu pergi belajar, sampai kat rumah tu jadi sunyi. Tinggallah dua orang, suami isteri saja kat rumah. Bila anak – anak dah besar, semua tinggalkan rumah pergi buat hal masing – masing.

Samalah dengan yang dah berkahwin ni. Semua pergi haluan masing – masing, tinggallah mak ayah di rumah. Semua orang akan merasa kesunyian ni. Nanti bila kita tua dan jika kita ada anak pun kita pula yang rasa. Bagi siapa – siapa yang suami atau isteri dah tak ada tu lagi lah. Duduk aja sorang – sorang kat rumah bila anak – anak pergi sambung belajar atau anak sudah mendirikan masjid. Kesian tu memang kesian, tapi kalau keadaan memaksa apa boleh kita buat.

Okey, sampai di sini dulu lah kot. Insya Allah kalau rajin saya update. Memang kebelakangan ini saya sangat malas nak buka internet. Buka laptop main game saja.

Assalamualaikum!

No comments:

Post a Comment