Tuesday, March 29, 2011

Semua orang ada musuh kan..?

Okey macam nilah hidup kan? Saya ada ‘musuh’ sekarang. Tapi bukan lah musuh kuat pun. Kami tak pernah bergaduh atau bertikam lidah pun. Cuma, pandang – pandang, jelling – jelling, masam muka je. Mungkin saya saja yang menanggap dia sebagai musuh, dan dia tak rasa apa – apa pun. Mungkin lah.

Tapi tak rasanya. Orang kata, kalau kita pancarkan pancaran negatif kat orang, orang tu pun akan rasa negetif kat kita. Betul bukan? Eh, dia yang mula dulu. Bukan Atirah! Saya selalu jugak bertembung dengan dia. Entah berapa kali. Tak suka lah. Kami bukannya berteguran pun. Senyum pun tak. Haritu teringin nak senyum tapi…saya ego.

Dalam banyak – banyak kali kami bertembung tu, ada sekali, saya bertembung dengan dia, dan masa tu tengah galas gitar. Tetiba, DIA SENYUM PULAK KAN! Apa kes senyum? Tapi saya ni baik. Saya senyum balik. Eleh, dalam hati saya dan judge pelik dah.

Saya: Eleh, nak cakap boleh main gitar ar tu..loser giler…

Okey tak pe lah kan. Esok pagi jumpa dia kat pagar asrama, saya tengok dia, eh pandai pulak dia toleh ke lain. Kenapa tak senyum macam kelmarin? Nak tunggu ada gitar baru nak senyum? Ishh..saya rasa, saya yang berfikiran negatif sekarang ni. Betul ke dia nampak saya duk kat pagar. Entah – entah dia tak pakai contact lens.
Hari lain pulak, nampak dia lagi. Dia naik scooter pulak. Saya bising dalam hati.

Saya: Haish asal asyik jumpa dia ni hah? Sekarang kau nak kata kau bawak scooter pulak la???!!?

Okey, mungkin bukan niat dia nak buat semua benda tu. Rasanya Atirah kot yang tafsir bukan – bukan. Kita cakap benda bukan – bukan kat dia, sebab dia ‘musuh’ kita. Atirah tak perlu cerita, kenapa dia boleh jadi ‘musuh’ untuk Tirah.

Yang saya sedar, hati kita selalu saja ber-negatif pada orang yang kita tak suka. Asal rasa dia tu tak baik saja, hati ada saja nak judge dia benda – benda tak elok. Mungkin Atirah patut buang title ‘musuh’ tu kot. Bila buang, mungkin hati akan mula jugde benda yang baik kat dia. Tapi susah wo, susah.



p/s: tengah dengar lagu Waiting for The End – LP, “this is not the end, this is not the beginning..blablabla” saya exam minggu ni =)

6 comments:

  1. trah.. haha siapakh org itu??? btul ke org lain bolh rse bnde yg sme dgn ap yg kite rse?? aishhh..bahaye nih!! haha

    ReplyDelete
  2. @Dieja
    Mana boleh bgtau kat Dieja, awk tak kenal pun =D
    Tirah rasa betul, org boleh sense apa rasa kita kat dia, thats why la kita sometimes rasa mcm ada org pandang kita, sebab pancaran positif tu kita rasa. Betul tak betul tak?

    ReplyDelete
  3. tirah..laki ke pmpn? huhu..ye ke ade rase?? takotlaa..klo jah suke kt org 2..org 2 bole tau la eh??huhu

    ReplyDelete
  4. dia ni perempuan laa..hehehehe
    Jah, kalau Jah over tntg perasaan suka jah tu, laki tu lagi boleh rasa, betul niii

    ReplyDelete
  5. heee...tirah mcm tau je sal jah..huhu..takotnya..i sklas dgn si dia this s.sem..ouh my!!

    ReplyDelete
  6. its okay kot.. tirah tak rasa jah ter"lepas" feelings jah tu dalam bentuk perbuatan, maybe dia tak sedar kott =D

    ReplyDelete