Wednesday, October 5, 2011

Cerita tentang ikhlas kita

Ini cerita hari Sabtu yang lepas.

Kelas halaqah kami hari Sabtu, pukul 10 pagi. Sabtu kan sepatutnya cuti? Mesti la ada yang nak balik rumah atau nak keluar jalan – jalan kan. Walaupun saya tak balik rumah hujung – hujung minggu, saya pun ada rasa malas juga nak pergi kelas pagi – pagi bila orang lain semua cuti. Malas nak serika baju, rasa rugi pakai baju kurung hanya untuk pergi satu kelas tu je!

Kalau tak datang kelas nanti markah kena potong pulak. Pergi kelas halaqah hari tu, sister tu pesan kat kami semua tentang keikhlasan datang ke kelas.

Ikhlas ni memang susah nak capai. Dalam hati kita ni sapa yang tahu kita ni ikhlas? Allah saja yang boleh tahu keikhlasan kita. Malaikat di kiri kanan kita pun tak boleh tahu dan tak dapat nak tahu. Terkejut tak dengan statement ni? Ok, Tirah pun baru je tahu fasal ni.


Ikhlas ni susah nak nampak, ibarat mencari semut hitam yang meniti atas batu hitam pada malam yang gelap. Berapa ramai yang niat pergi ke kelas ikhlas kerana Allah? Berapa ramai yang niat belajar tinggi – tinggi ikhlas kerana Allah? Atau berapa ramai yang kahwin dengan seseorang niat ikhlas kerana Allah?


Banyak orang buat sesuatu benda hanya untuk keuntungan diri. Susah nak kira berapa ramai yang betul – betul ikhlas kerana Allah. Diaorang boleh lah kata yang diaorang ikhlas, tapi dalam hati Allah saja yang boleh tentukan. Mulut kata ikhlas, hati belum tentu lagi.

Saya bukan nak cakap yang saya ni lebih baik, kat sini. Saya pun masih mencari ‘ikhlas’ ni sebenarnya. Susah sangat. Atirah ni teruk. Terus terang saya cakap, saya belajar sebab saya nak kerja yang gaji banyak nanti, saya bangun Subuh awal pagi sebab malu kat roommate kalau bangun lambat, saya pergi kelas sebab nak kehadiran penuh, saya pergi talk sebab attendance co-curriculum ada markah dan saya macam – macam lagi lah.

Kawan saya cakap, kalau kita buat sesuatu niat kerana Allah, kita akan dapat pahala. Lagi satu kalau benda tu dapat bagi keuntungan pada kita, kita akan dapat dua benda extra, iaitu pahala dan keuntungan/kebaikan/keberkatan (dan yang sewaktu denganya) dengan mutlak.Lepas ni kenalah berubah. Semua orang kena cuba cari ikhlas ni.

Pergi kelas kat lab sebab situ boleh online
Dan saya sangat terasa bila sister kelas halaqah tu sebut hal ni. Saya rasa teruk sangat. Serius. Saya rasa macam tak pernah niat buat sesuatu ikhlas kerana Allah. Dalam niat puasa, niat solat ada je sebut lil lahi ta’ala tapi..…entah. Susah nak cerita. Tak rasa sedih ke?

5 comments:

  1. nice sharing....kita di cipta untuk ber-ubudiyah kpdNya...ikhlas dlm amalan kita seharian sgt penting... =)

    ReplyDelete
  2. Thank you. Ni sekadar perkongsian rasa dari saya
    ja.. hehehe thanks for the word "ubudiyah" tu. Term baru saya belajar =)

    ReplyDelete
  3. cik wangi....nice sharing. i'm still learning how to be sincere.

    ReplyDelete
  4. cik wangi...nice sharing.
    i'm still learning about sincere. thanks.

    ReplyDelete