Sunday, January 9, 2011

Selalu baca surah apa dalam solat? =)

Seronok haritu pergi kelas Fardhu Ain, orang lain Study Circle, saya ni Fardhu Ain saja. Dalam kelas tu ustazah tanya lah tentang surah apa yang selalu kami baca dalam solat. Lepas tu, ramai lah jawab, surah Al – Ikhlas, An – Nas, Ad – Dhuha, Al – Kauthar, semua surah – surah pendek lah. Ustazah tu bagus lah, dia pandai kaitkan benda ni dengan benda umum yang manusia selalu hadapi.

Ustazah kata, kalau kita pergi rumah mak mertua, kita mesti akan bawa buah tangan kan? Lepas tu, kalau kita bawak mi rebus harini, ibu mertua seronok lah nanti. Dia kata “bagusnya menantu aku ni, teringat jugak dia kat aku”. Kalau lusa bawak mi rebus juga, mertua kata “eh, mi rebus lagi, tak pe lah kot”. Minggu depan bawak mi rebus lagi, mertua kata “asal asyik mi rebus je ni??”, minggu – minggu depan pun bawak mi rebus. Akhirnya, mak mertua tu mesti mengata belakang kat kita kan? Kita akan dapat malu nanti. Selalunya, orang tak buat benda ni. Orang boleh fikir la. Takkan nak bawak benda yang sama aja. Mesti tukar – tukar jugak.

Samalah, bila kita solat. Jangan asyik baca surah yang sama saja. Ini solat Subuh, baca Al – Ikhlas, solat Zohor pun Al- Ikhlas, solat Asar, Maghrib pun sama. Kan kita layan tak sama rata dah? Dengan manusia kita boleh pula takut malu, dengan Tuhan? Tahu tak, apa yang ustazah cerita ni, sangat terkesan kat Atirah. Saya pun asyik baca surah yang sama jugak. Tapi tak lah dalam setiap waktu solat, kadang – kadang ada je dalam setiap waktu tu saya baca benda yang sama. Sebab nak cepat *oopps*. Jangan tiru saya!

Jadi, sama – sama lah kita berubah ye kawan – kawan. Kita kena belajar malu dengan Tuhan, walaupun kita tak nampak Dia. Ini sajalah dulu, pendek saja. Ada benda nak cerita nanti, saya cerita lagi. Till fingers meet keyboard.

10 comments:

  1. agak lucu tapi memberi kesan pd diri sye!!!
    thanks cik wangi....

    ReplyDelete
  2. @Najwa: ahahah lucu ek? hihihi thanks for reading. =]

    ReplyDelete
  3. yuppp.. btul jugk l;a tirah...rse malu pulak ngan Allah.. ish kne ubah niii asyik bce surah alkauthar je dlm solat.. hi2

    ReplyDelete
  4. hehehe..btol la cik wngi...erm..npe xtrpk b4 nie?? haha..intresting..hehe

    ReplyDelete
  5. btol trah,,slalu gak cmtu...malunyaa ngan Allah

    ReplyDelete
  6. Tirah pun mcm tu kadang2, kita kena ubah =)

    ReplyDelete
  7. tirah, bgs la tirah punye cte. wlupun simple, tp memeberi kesan. tq. mohon share

    ReplyDelete