Friday, July 1, 2011

No can do

Aunt came to visit today
Visiting her father
Her family came along
They were all together
Sit eat talk together
The father missed this moment
He asked about others
We could not satisfy him
He wanted to take a picture
With all of us in it
The families and the grandchildren
He wants it to be seen everyday
They tried to make him understand
They said it is not easy
Maybe the other will not want to
He is cleared and looked down
God have mercy on his rough days
He remembers all his grandchildren
But some did not care at all
Some of them forgot him
‘Lost contact’ is their reason
Wonder why their created that
Their documents arrived here
It is done and signed clean
We are fine, hope you will cheer
Enough said.
 

Copy and save this too deary...

7 comments:

  1. cik wangi..the best entry...tbe2 miss gila kt mygrandma..:( it is a song or wht?

    ReplyDelete
  2. Look like a song to you? Then it is a song la.. written by me =)
    Kan? Tirah pun tringat kat tok tirah..lama x pegi ziarah dia..

    ReplyDelete
  3. cermin kehidupanJuly 27, 2011 at 5:48 PM

    bertuah tokwan awak ada anak cucu yang baik dan sayang dia.
    cuba renungkan hakikat dibawah:
    Ini kisah keluhan seorang datuk
    dia dilayan bak Quran buruk
    Anak menantu cucu tinggal didepan mata
    tapi dia tidak ditegur sapa
    bila mereka keluar berjalan pakai lawa
    kasihan datuk lansung tak di pelawa
    makan minum hancai buncai
    kalau lapar pergilah datuk ke kedai
    mana lunch mana dinner mana sarapan
    yang hairan duit datuk mereka pulak yang simpan
    pasal cerita orang mereka pandai karang
    pada datuk sendiri........itukah SAYANG ???

    ReplyDelete
  4. @cermin kehidupan : What a suprise? Anda kenal datuk saya? Kenapa sampai boleh cerita benda ni, yang langsung tiada kaitan dengan entri kali ini. Adakah anda terasa? Datuk saya cerita anda sangat berpuas hati hidup di sana. Sayang suami peluk cium pipi sampai ke kepala sebelum pergi kerja punyalah mengampu semata - mata harta di dunia. Orang yang jauh tu, yang hanya ambil tahu sebulan dua kali saja semua pandai semua betul, orang yang dekat yang ambil tahu setiap hari, sikit pun tak kena, semuanya tak betul. Cakap memang senang, nak buat tu anak sendiri pun tak mahu. Sudah bergelar haji hajjah tapi hukum agama tak tahu. Bukankah anak lelaki lagi patut membela dan menjaga orang tuanya? Bukankah itu tanggungjawabnya? Saya tak kisah ke duit tu sebenarnya, saya kisah hati perut anda sahaja. Apa anda buat semuanya betul, apa saja kami buat semuanya salah. Nasib baik lah sini ada anak menantu yang prihatin dan rela memuliakan agamanya.

    ReplyDelete
  5. Sudah menjadi lumrah kehidupan...orang yang memelihara ibubapa yang tua sentiasa dikecam oleh adik beradik dan orang yang lain yang hanya memandang dari jauh. Yang penting Allah tahu kita telah melakukan perkara yang terbaik untuk ibubapa kita. Allah sentiasa memelihara dan mempermudahkan kehidupan anak-anak yang memelihara orang tuanya.

    ReplyDelete
  6. Salam Adik…. Ini lah lumrah hidup didunia ini, orang selalu nya suka mencari dan menceritakan kesalahan dan kekurangan orang lain tetapi sebaliknya apabila kekurangan dan kesalahan kita diketahui oleh orang lain kita tak boleh terima dan terus melatah, ini lah siap orang orang yang terlalu menganggap diri mereka sempurna. Oleh itu sebagai manusia yang serba kekurangan jangan lah kita asyik mencari, bercerita keburukkan orang lain kerana akhirnya apa yang sebenarnya kita lakukan diketahui oleh orang juga. Tuhan itu adil, hari ini kita cerita keburukan orang esok orang pula tahu keburukan kita . Jika perkara yang dikatakan tidak benar mengapa kita harus melatah dan mengeluarkan kata kata kesat. Kalau mengikut pengamatan saya adik ini masih muda dan masih hijau dalam kehidupan ini maka sebaiknya masalah masalah begini ( maafkan saya..masalah keluarga adik agaknya kerana ada beberapa artikal yang adik tulis menampakkan ada masalah dalam keluarga adik) tidak perlu digembar gemburkan didalam blog dimana ramai kawan kawan adik dan orang awam lain juga membacanya. Jika terlalu ghairah bercerita maka lama lama terserlahlah sikap adik yang sebenarnya kerana ayat ayat yang dikeluarkan jelas menunjukan siapa diri adik iaitu suka mengadu domba , suka mengatakan orang dan tidak boleh terima kenyataan. Ini sedikit sebanyak menunjukkan kelemahan didikan ketua keluarga adik. Adik sepatutnya berbincang terlebih dahulu dengan orang tua adik apa yang patut ditulis jika beginilah situasinya nampak seolah-olah ketua keluarga adik menyokong tindak tanduk adik dan secara tidak lansung menggambarkan sikap dan didikan keluarga adik juga. Rasanya ada baiknya jika adik bersikap berdiam diri dan biar tuhan yang menentukan kebenaran berpihak pada siapa. Tumpukan kepada penulisan artikal yang bernas, berkualiti dan bermanafaat. Adik boleh lebih berjaya dengan penulisan yang sihat. Maaf jika adik tersinggung ini untuk kebaikan adik juga.

    ReplyDelete
  7. OK, Penglipur Lara, saya minta maaf banyak2 kalau blog saya ni menguris hati sapa2. Saya memang suka menerima teguran(lebih2 lagi teguran dari orang mcm korang, nama main letak je) Sekurang - kurangnya saya boleh terima dan muhasabah diri bila saya ada buat salah. Saya mengaku, kadang - kadang tu artikel saya kasar dan menyindir. But I did that for good. Saya memang masih byk kekurangan, saya tak nafi itu. Kebelakangan ini saya memang dah tak cerita apa - apa lagi kat blog. Saya memang dah mula berdiam diri sejak keluarga saya dan keluarga MakLong menegur. Saya penat, and I don't want to know anymore. Saya bukan tulis pasal sapa2 pun kat sini. Sebut nama/tempat tinggal pun tak. Cuma pelik lah bila ada orang selalu tengok blog saya lepas tu mengata saya kat sini. Kenapa nak kawal saya? Saya tulis ini salah tulis itu betul. Saya tak peduli kalau orang nak fikir apa pun. Tuhan saya ada, Dia tahu saya macam mana, Dia tahu niat saya Dia tahu semua. Saya taknak jadi hipokrit. Dalam blog bukan main suci, luar blog mcm orang tak ada agama. Saya bukan macam tu. Saya harap teguran yang awak tulis utk saya tu adalah utk awak juga. Kita cermin diri masing2. Terima kasih banyak sudi tegur saya. Selamat berpuasa =)

    ReplyDelete