Saturday, May 7, 2011

Rindu kat tok..

Satu masa dulu, seorang ibu tua, melawat anak lelakinya yang tinggal di Kuala Lumpur, dan tinggal di sana buat beberapa minggu. Pada satu petang antara hari – hari itu, anak ibu tua itu membawa ibunya ke pasaraya bersama keluarganya.

Ibu tu kalau pergi ke pasaraya, seperti biasa mesti ambil sekurang – kurangnya satu barang untuk di beli. Tapi, kali ni anaknya yang memilih untuk bayar syampu itu sekali dengan barang – barang rumah mereka. Apabila mereka semua sampai di rumah, si isteri mula merungut.

Nuli: Hmmph you bayar pulak syampu yang mak you beli tu..
Li: Habis tu tak boleh?
Nuli: Suka hati je bayar..
Li: *hati terasa pedih*

Si ibu tua itu terdengar rungutan isteri anak lelakinya.. dia pergi ke bilik dan ambil beg duitnya dan pergi pada suami isteri yang sedang bersembang tu..

Ibu tua: Nah Li, mak bayar balik duit Li.. tak pa, mak tak kisah..

Anak lelaki tadi pun ambil duit itu, sambil diperhatikan oleh isterinya.. Mereka berdua tak kata apa – apa.. Ibu tua itu toleh dan berlalu pergi..

Boleh tak jangan kejam sangat? Tak faham betul lah orang macam ni. Kenapa ada orang perangai macam ni hah? Saya rasa, kalau orang tu ada pegangan agama yang kukuh, insya Allah perangai dia terpuji. Wallahua'lam, Allah saja tahu isi hati orang..Bila dah berumah tangga, suami isteri ni sepatutnya saling memahami, saling berkongsi bebanan, saling menghormati dan saling melengkapi. Ustaz saya pernah kata, sihir yang kuat adalah sihir yang memecah belah keluarga. Tak, saya tak tuduh siapa - siapa, ni nak kongsi. nanti aku kena fire lagi

Al – fatihah buat tok.

Cerita tadi patut dibuat teladan. Bila kita dah ada mak mertua nanti, kena ingat, mak mertua kita tu sama dengan mak kita. Kita buat salah kat dia, dapat dosa yang sama dengan buat dosa kat mak sendiri.

I'm sorry. Say what you like, I edit or not it will always be the thing you talk about. I rest my case.

No comments:

Post a Comment